Lös kluriga uppgifter med Sixten och Mira

Varför går det snabbare att åka rutschkana med tights än med regnbyxor och hur löser du en krypterad flaskpost? Nu bjuder vi in alla barn, lärare och föräldrar att följa med Sixten och Mira på deras sommarlov och hjälpa dem att lösa kluriga och roliga uppgifter inom matematik, problemlösning, programmering och fysik.

Boken, som är framtagen av SKF i samarbete med Mathivation, är helt kostnadsfri och passar bäst för barn mellan 6 och 9 år. Den består av fem olika kapitel med varsitt tema; hemmet, skogen, havet, luften och fabriken. Uppgifterna är uppbyggda på ett sätt som stimulerar diskussion och reflektion snarare än att söka endast ett korrekt svar eller alternativ. Är du lärare så är den ett kul och utvecklande inslag på lektionen.

Kan du lösa krypterad flaskpost?

När Sixten och Mira är på stranden hittar de en flaskpost. Sixten tar ut lappen som finns i flaskan och läser första raden. Han kliar sig i huvudet och försöker sig på nästa rad ”Qsph… vadå?” Kan du hjälpa Sixten att lista ut vad det egentligen står? Ladda ner boken och sätt igång.

Knep och Knåp med Sixten och Mira är framtagen av SKF i samarbete med Mathivation. Den passar bäst för barn mellan 6 och 9 år och är helt kostnadsfri att ladda ner.

Här kan du ladda ner boken

Download the English version of the book

Till dig som är förälder

Lös gärna uppgifterna i boken tillsammans med ditt barn. Här nedanför kan du ladda ner en handledning så att du och ditt barn får ut så mycket som möjligt av boken. Och här är bilagor som du kan printa ut, t ex underlag där man kan klippa ut hamburgare.

Till dig som är lärare

Vi har tagit fram en lärarhandledning där du får tips på hur du kan lägga upp och förbereda en lektion på bästa sätt. Ladda ner handledningen här nedanför.  Kom ihåg att också printa ut bilagor, bra underlag där man kan klippa ut hamburgare, tomat osv

Här kan du ladda ner föräldra- och lärarhandledningen

Download the guide in English

Programmera i Scratch

Vissa av uppgifterna i boken behandlar programmering. Dessa går liksom övriga uppgifter att lösa utan dator, men man kan också lösa dem genom att programmera på riktigt!

Kom igång med programmering i Scratch